Den helt nye SEAT Ibiza, som SEAT netop har lanceret
ved en pompøst anlagt lancering i hjembyen
Barcelona, er den første bil i VW gruppen, som er
skabt på den nye MQB A0 platform. Platformen er
bredt defineret og inkluderer mere end blot
hjulophæng – den omfatter på det nærmeste hele
basischassis’et.
Den er komponent opbygget og meget fleksibel, så man
model for model kan modellere det som man har behov
for. A0 udgaven af MQB platformen (MQB anvendes
bl.a. til VW Golf og SEAT Leon) er i sagens natur
mere kompakt, men der er nogle helt centrale
forskelle på den og den hidtidige Ibiza, som har
gjort den forøgede rummelighed mulig.
Imponerende kabineplads
I den nye Ibiza er kabinepladsen således vokset
betydeligt (bilen er desuden blevet mere robust og
samtidig meget mere sikker). Den er nemlig meget
bredere, hele 8,7 cm, og beskedne 2 mm kortere samt
en smule lavere end forgængeren. Sporvidden er
blevet øget med 6 cm ved forakslen og med 4,8 cm ved
bagakslen, mens akselafstanden er øget med hele 9,5
cm til 2,56 meter.
Resultatet er bl.a., at benpladsen ved
bagsædepladserne er blevet øget med 3,5 cm og
hovedhøjden er forøget med 2,4 cm ved
forsædepladserne og 1,7 cm ved bagsædepladserne.
Sæderne er hele 4,2 cm bredere, hvilket gør den nye
SEAT Ibiza til en af de bedste i sin klasse på dette
område. Bagagerummet er også vokset med 63 liter,
hvilket giver en total bagagerumsvolumen på 355
liter, som også er bedst i klassen. Læssehøjden er
desuden blevet sænket, hvilket gør det lettere at
anvende det kolossale bagagerum.
Motorerne
Til den nye Ibiza vil man kunne vælge mellem tre af
VW-gruppens benzinmotorer: En 3‑cylindret 1,0 liters
TSI med 95 eller 115 hk i startfasen og fra
slutningen af 2017 vil en ny 150-hestes 4-cylindret
1,5-liters motor også være tilgængelig. Viften af
1,6-liters TDI-dieselmotorer, også fra VW-gruppen,
byder på 80, 95 eller 110 hk.
Desuden vil den nye Ibiza kunne leveres med en
1,0-liters TSI- gasmotor på 90 hk. SEAT er i øvrigt
den første bilproducent, der tilbyder denne
motortype i klassen. Gearkasserne fås med 5
manuelle gear til motorer med 95 hk eller mindre og
med 6 gear til de mere kraftige motorvarianter.
DSG-dobbeltkoblingsgearkassen med 7 gear er en anden
tilvalgsmulighed til den nye SEAT Ibiza.
SEAT påpeger selv, at den nye Ibiza har fine
dynamiske køreegenskaber samt en høj kørekomfort
takket være den nye platform og dens 30 procent
forøgede torsionsstivhed. Bilen fås i øvrigt alene
som 5-dørs model. Vi gætter dog på, at der siden
følges op med en stationcar. SEAT oplyser også, at
bilen støjer og vibrerer mindre.
Omfattende udstyr
På udstyrssiden vil man foruden den automatiske City
Brake med fodgængergenkendelse, som er standard i
alle modeller, kunne tilkøbe adaptiv fartpilot med
kø-assistent, nøglefri betjening, p-sensorer,
bakkamera, 8” berøringsskærm, trådløs oplader til
mobiltelefonen med GSM forstærker, Apple CarPlay og
Android Auto samt MirrorLink.
Jesper Stoltenberg Mathies, SEATs danske direktør,
forventer i øvrigt, at man i det store hele vil
kunne fastholde prisniveauet, så den billigste
version vil koste i nabolaget af 130.000 kroner –
men minder i øvrigt om, at man er begyndt ”at sælge
ud” af den hidtidige model til attraktive priser.
Den var nu heller ikke et dårligt køb (læs
vores seneste prøvekørsel af en af de hidtidige SEAT
Ibiza hér >>>).
Link til importøren
Jesper Stoltenberg Mathiesen, dir. SEAT Danmark
|